Sa opp jobben to ganger før hun turte å ta tak i sin egen PR-drøm

Something Good-gründer Mai-Bente Paulsen. Foto: Bjørn Skomakerstuen/Techforum.no

Tre år senere er Mai-Bente Paulsen fornøyd med at hun ikke lot frykten for det ukjente og usikre stoppe henne fra å gjøre «Something Good».

Denne artikkelen er skrevet for Something Good.

Lenge var frykten for å gjøre noe annet større enn lysten til å gjøre det for den rutinerte PR- og kommunikasjons-kvinnen som også har sittet i direktørstolen som kommunikasjons- og myndighetskontakt i NSB – nå Vy.

Motet overvant angsten

– Jeg trodde jeg var klar for å skape mitt eget byrå, sa opp jobben, men fikk kalde føtter. Lysten til å drive egen business klarte ikke å overmanne alle de ubesvarte spørsmålene jeg hadde knyttet til det å starte for meg selv. Så jeg gikk tilbake til det trygge og vante. Men da jeg sa opp gang nummer to, så var jeg klar. Angsten var snudd om til mot. Jeg har ikke angret et sekund, smiler Something Good-gründer og deleier Mai-Bente Paulsen.

Den sprudlende nordlendingen fikk umiddelbart fart på skuta, som allerede i fjor klokket inn en omsetning på åtte millioner kroner og småpene 2,5 millioner kroner i resultat før skatt.

Tre ansatte er nå et team på seks, og de markerte seg nasjonalt like før jul i fjor med reklame-filmen «Secret Santa» på vegne av NorgesEnergi, som ble kåret som den best likte julestri-filmen blant folk flest.

Gründer-hastighet og omstillings-kjapphet

Gründer-fart er noe som kjennetegner mange selskaper i tidligfasen, og blant de som ikke er for store og ennå ikke har et altfor stort maskineri å bale med.

– Det gjør at vi kan snu oss fort rundt og være raskt på ballen, sier Paulsen.

To jobber på tampen av fjoråret gikk unna i lynets hastighet. En jobb for Human-Etisk Forbund gikk fra idé til ferdig produkt på fire dager, mens de og Tine hev seg rundt og kjørte kartong på kartong med Litago over grensen til «söta bror» som opplevde at butikkhyllene på den andre siden av kjølen var blåst for den norske sjokolademelken.

– En redningsaksjon kan være så mangt, konkluderer Paulsen.

Mai-Bente Paulsen eier halve selskapet, mens Markus Lind eier den andre halvparten.

En voksende «underdog»

Ved oppstarten i 2016 besto selskapet av tre ansatte. Nå er de seks, og på vei ut av lokalene på St. Olavs plass i Oslo sentrum for å finne større og bedre egnede lokaler.

Den lille kjempen som lever med og av følelser i førersetet vokser seg større. Glem aldri ordtaket «liten tue kan velte stort lass».

Aldri undervurder en underdog.