Følelsesmessige feinschmeckere

Dette er Something Good-gjengen. Fra venstre: Markus Lind, Silje-Maria Markussen, Mai-Bente Paulsen, Lise Dragland og Charlotte Blomsterpotte. Mariann Lunde var ikke til stede da bildet ble tatt. Foto: Bjørn Skomakerstuen/Techforum.no

Something Good-gjengen har på kort tid blitt gode til å bygge sterke emosjonelle tilknytninger til merkevarene de sier ja til å jobbe for og med.

Denne artikkelen er skrevet for Something Good.

Den følelsesmessige kompasskursen er for lengst staket ut for den mangeårige journalisten, byråmedarbeideren og konserndirektøren for kommunikasjon og myndighetskontakt hos NSB, Mai-Bente Paulsen.

Den samme emosjonelle kursen deler hun med de seks andre ansatte som i dag utgjør teamet til PR- og kommunikasjonsbyrået Something Good.

Sin egen lykkes smed

Selskapet som hun for tre år siden startet med det for øyet å være sin egen lykkes smed.

Og det går riktig så godt for det Oslo-baserte selskapet som i fjor satt igjen med et overskudd før skatt på 2,5 millioner kroner etter solide åtte millioner kroner i omsetning.

Et nøkkelord for suksessen er å treffe noe som rører oss emosjonelt. Det å skape følelser. Latter, tårer, tristhet, glede, stolthet.

Byrå-bikkja Bajas er en naturlig del av Something Good-miljøet. Foto: Bjørn Skomakerstuen/Techforum.no

Strømleverandører kan lett stemples som usexy. Men som du vet; aldri en regel uten unntak. Og Something Good klarte det nærmest utopiske å skape et unntak i dette generiske feltet.

Lyste opp hverdagen med nissekarakter

Sommeren 2018 begynte Something Good å se på hvordan de kunne endre rollen til NorgesEnergi og gjøre dem annerledes. Arbeids-mantraet «Vi lyser opp hverdagen» kulminerte i filmen «Secret Santa», som i julestria gikk helt til topps i Mediacom og Kampanjes undersøkelse over hvilken film folk flest likte best.

Helt klart en prestasjon – foran store merkenavn som blant annet Rema 1000, Tine, Finn, Gilde, Telia og Coca Cola.

– Vi både gråt og lo om hverandre under produksjonen, sier emosjonelle Mai-Bente Paulsen og Silje-Maria Markussen.

Publikumsfavoritt

Og det gjorde tydeligvis også publikum som så filmen, som i korte trekk omhandler nisseaktige Klaus som mister lommeboken sin og de tilfeldig forbipasserende som finner den og leverer den tilbake. Bland inn en god porsjon med giverglede, lys, varme og Sølvguttene, og vips, så har du vinneroppskriften.

– Effekten var der umiddelbart for NorgesEnergi. På Facebook hadde filmen flere delinger enn likes, og vi klarte ikke å finne en eneste negativ kommentar. Dette var en ren innertier for oss, sier Paulsen.

Og filmen var ikke akkurat innenfor normen med en filmlengde på 5-15 sekunder.

«Secret Santa» var hele to minutter og førti sekunder lang.

Føling for følelser

Dette er langt fra første gang at teamet markerer seg innen følelses-segmentet.

På oppdrag for bokhandlerkjeden ARK frontet de kjedens årlige barnebokpris ved å spille på barns aversjoner mot høytlesing. Også det en følelsesmessig berg- og dalbane som skaper varme i hjerterota og som enkelt tvinger frem en liten tåre i øyekroken.

Og etter den siste regjerings-rokeringen kom de en tirsdag på en idé som fredagen etter var et fiks ferdig produkt med Human-Etisk Forbund som oppdragsgiver klart. Et stikkord: «Familier kommer i alle former».

– Vi leter hele tiden etter måter å aktualisere de kundene vi jobber med. Når vi ser en aktuell debatt som noen av kundene våre bør kaste seg inn i, så vet vi at det gjelder å kunne kaste seg raskt rundt.

Foto: Bjørn Skomakerstuen/Techforum.no

Bærekraft og samvittighet

Bærekraft er en viktig del av byråets DNA, og de var blant de første byråene i Norge med et brennende ønske om å bidra til en litt bedre verden.

– For oss er det viktig å trekke folk til merkevarene – ikke pushe folk på produktet. Bærekraft er et viktig element for oss. Derfor er det ikke riktig alltid at vi takker ja til et oppdrag. DNA-et til oppdragsgiveren må samsvare med vårt eget DNA. Jeg skal kunne legge meg om kvelden uten noen form for usikkerhet, og gjøre de avveiningene som må til for at jeg skal kunne se barna mine i øynene med god samvittighet dagen etter. «Good for the planet, good for the business», sier Paulsen.