Finsk martech-selskap solgt for milliardbeløp

Foto: Pressebilde fra Smartly.io

Finske Smartly.io som hjelper annonsører med å automatisere kampanjene sine på tvers av Facebook, Instagram og Pinterest, har solgt en majoritetsandel til Providence Equity Partners for 200 millioner euro.

For 200 millioner euro, det vil si cirka 2 milliarder norske kroner, har Providence Equity Partners sikret seg majoritetsandelen av det finske selskapet Smartly.io. Totalt verdsettes Smartly.io til ca 3 milliarder kroner, hevder Wallstreet Journal.

Samme avis hevder selskapet i år omsetter for 70 millioner euro (en økning på 40 prosent fra i fjor) og går i overskudd. Smått imponerende for et selskap som kun har hentet 22,8 millioner dollar i ekstern kapital frem til nå, ifølge Crunchbase.

Smartly.io med hovedkontor i Helsingfors ble grunnlagt i 2013 og har mer enn 350 ansatte fordelt på 16 kontorer over hele verden De anslår at det 2,5 milliarder euro i annonsekostnader går gjennom plattformen i år.

Annonsørlisten inkluderer store selskaper som Uber, eBay, Under Armour og Samsonite.

– Ved å samarbeide med Providence får Smartly.io uvurderlig strategisk rådgivning, dyp driftserfaring og markedsinnsikt, spesielt i USA der store Fortune 500-selskaper bare så vidt har startet å automatisere sine kreative prosesser, sier grunnlegger og administrerende direktør Kristo Ovaska fra Smartly.io i en pressemelding.