Norsk bedrift på Majorstuen forsøker å løse et gigantisk verdensproblem

Peder Aaserud, administrerende direktør og Recheckit-gründer. Foto: Bjørn Skomakerstuen/Techforum.no

Den adferdsbaserte Recheckit-plattformen jobber for at færre kunder skal avbryte et digitalt kjøp, og heller stimulere dem til å bli værende og fullføre løpet.

Denne artikkelen er skrevet for Recheckit.

– Kall oss gjerne GDPR-vennlig, da all data vi forholder oss til er adferdsbasert og ikke personbasert.

Det sier Peder Aaserud, Recheckit-gründeren som også innehar rollen som selskapets administrerende direktør.

Ser til at kundene ikke forsvinner

Recheckit og deres egenutviklede plattform har som mål å få færre digitale kunder, enten det er snakk om klassiske nettbutikker, bank, reiser eller B2B, til å avbryte prosessen de er inne i.

Kundene deres begynner å bli mange – og mange av dem er store. Som blant annet Ikea, Komplett, Schibsted og Varner.

Av alle som er på nett og vurderer et digitalt kjøp, så er det ifølge Aaserud gjennomsnittlig kun to fattigslige prosent som fullfører kjøpsreisen.

98 prosent faller fra underveis.

Et problem som skal løses

Dette har vært, og er fremdeles, den store gordiske knuten som må løsnes opp innen digital handel.

Brorparten av oss fullfører aldri kjøpet.

– Potensialet til økt konvertering er jo enormt. Det sier seg selv, sier Aaserud som har vært i business med Recheckit siden 2012.

Aaserud omtaler tjenesten de leverer som Manage Software as a Service; altså litt mer enn bare SaaS (Software as a Service).

Dynamisk tilpasset arbeid

Men hva gjør de så for å redde inn en kunde som er nært å forlate handlekurven sin?

– Vi jobber hele tiden dynamisk via vår kundetilpassede onsite-teknologi, hvor vi via ulike layers kan sende stimulerende beskjeder som kan få kunden til å gjennomføre handelen. Vi gjør alt vi kan for at kunden ikke skal forsvinne. Vårt mål er naturlig nok å øke konverteringen til selskapene vi jobber med. For å klare det må vi hele tiden innovere. Ellers så dør vi ut, forklarer han.

GDPR-vennlig, ja. Men hva da med e-postene som noe senere sendes til kunder som har valgt å droppe handelen, hvor de får beskjed om at handlekurven de forlot har blitt tatt vare på for dem?

– Helt uten GDPR-hensyn opererer vi ikke. Og vi følger selvsagt forskriftene, sier Aaserud.

De ansatte er selskapets gullbeholdning

Men det er er en ting Aaserud er helt avhengig av for å gjøre Recheckit både større og bedre.

Og det er talentfulle og gode ansatte.

– Det er viktig for meg å ta vare på flokken min og gi dem tid, ro og tillit til å jobbe. På den måten kan allerede talentfulle mennesker forhåpentligvis slå ut i full blomst. Jeg bruker mye tid på å høre på hva kollegaene mine har å si, og jeg gjør alt jeg kan for at de skal trives og ha det best mulig på jobb. Det er krevende, men fryktelig gøy, sier Aaserud.

For å klare det må vi hele tiden innovere. Ellers så dør vi ut.

Fikk Must med på laget

Recheckit, som har kontorer i Oslo og Malmö, fikk i august i fjor mangemilliardæren Erik Must inn på eiersiden.

Must, som for mange kanskje er best kjent for sitt eierskap i forlagshuset Gyldendal, har blant annet fattet interesse for digitale gründere.

– Vi i Recheckit er svært stolte over å være en av dem, sa Aaserud til Dagens Næringsliv da det ble klart at de fikk en ny eier med på laget.

Must gikk inn med 10 millioner kroner i tech-barnet til Aaserud gjennom en rettet emisjon.