Sjekket lenge og nøye hvor service-skoen trykket før de tenkte på utvikling

Omnicus-gründerne Glenn Larsen (t.v.) og Eivind Jonassen. Foto: Bjørn Skomakerstuen/Techforum.no

Lenge før de visste hvilken tech-form de skulle støpe konseptet sitt i, snakket Eivind Jonassen og Glenn Larsen lenge og vel med noen av landets største kundesentre.

Denne artikkelen er skrevet for Omnicus.

I august 2016 begynte kompisene fra Sørum i Akershus sin jakt på å finne ut hva som var den største svakheten hos norske kundesentre.

De ønsket å få svar på hvordan ståa var innen service og kommunikasjon mellom selskap og kunde.

De erfarte raskt at silo-tankegangen var rådende. Og de skjønte like kjapt at de ulike kommunikasjons-kanalene inn til et selskap veldig ofte ikke snakket sammen.

Omnicus-plattformen tar form

Etter å ha snakket med 10-12 av de største kundesentrene i landet, startet de med utviklingen av Omnicus-plattformen i februar 2017.

Omnicus-duoen satte seg som mål å gjøre service- og kommunikasjonsreisen for kundene lettere, kjappere og smidigere.

– Om du kontakter ett firma via sosiale medier kan du ende opp med å bli brutt da du skal settes videre. Når du prøver igjen, via for eksempel telefon, må du lekse opp den samme remsa igjen med informasjon. Og kanskje du blir bedt om å ta kontakt på e-post fordi personen du skal ha tak ikke er tilgjengelig. Og så må du nok en gang gjenta deg selv til det kjedsommelige mens det begynner å koke i toppen. Alt dette tar tid og oppfattes som unødvendig og uforståelig for kundene. Det er her vi kan hjelpe til med å skape en mer sømløs og friksjonsfri reise for kommunikasjonen mellom et selskap og kundene deres, sier Jonassen.

Alle kanaler snakker sammen

For om du velger å ta kontakt med et Omnicus-tilknyttet firma via telefon, skal alle som bemanner serviceavdelingen kunne se og/eller høre det samme enten de har ansvaret for e-post, chat, SMS eller Facebook.

– Det holder med at kunden som tar kontakt forteller hva det dreier seg om én gang. Da skal alle vite det som trengs uansett hvilken kanal de jobber med. Og alle kan gi det nødvendige svaret, sier Jonassen.

I juni 2017 ble en enkel versjon lansert.

Fra Facebook-gruppe til storaktører

På Facebook-siden «Gründerklubben» fikk de rundt 40 sign ups. Rundt en håndfull ble værende.

Noen måneder senere var plattformen utviklet ytterligere, og i april 2018 fikk Omnicus sin første betalende kunde.

Selskapet, som i dag består av utviklere i Litauen og duoen Jonassen og Larsen i Oslo, sikret seg to gode og store kunder på tampen av fjoråret.

Byggevarekjeden Maxbo og festivalen Palmesus i Kristiansand.