Formatering av en PC endte til slutt opp med Omnicus

Omnicus-gründerne Eivind Jonassen (t.v.) og Glenn Larsen. Foto: Bjørn Skomakerstuen/Techforum.no

En plattform som får alle tenkelige kommunikasjonskanaler i et selskap til å snakke sammen er resultatet av at en tenåring oppsøkte en annen tenåring for litt datahjelp.

Denne artikkelen er skrevet for Omnicus.

Eivind Jonassen og Glenn Larsen er duoen bak konseptet Omnicus.

Omnicus er en egenutviklet plattform som åpner opp for en endring av silo-tankegangen som fortsatt er gjeldende for mange selskaper når det kommer til hvordan kundene kommuniserer med selskapene.

Du slipper å gjenta deg selv – og alle vet alt

– Om du ringer et firma kan du ende opp med å bli brutt da du skal settes videre. Når du prøver igjen må du lekse opp den samme remsa igjen med informasjon. Og kanskje du blir bedt om å ta kontakt på e-post fordi personen du skal ha tak ikke er tilgjengelig. Og så må du nok en gang gjenta deg selv til det kjedsommelige mens det begynner å koke i toppen. Alt dette tar tid og oppfattes som unødvendig og uforståelig for kundene. Det er her vi kan hjelpe til med å skape en mer sømløs og friksjonsfri reise for kommunikasjonen mellom et selskap og kundene deres, sier Jonassen.

For om du velger å ta kontakt med et Omnicus-tilknyttet firma via telefon, skal alle som bemanner serviceavdelingen kunne se og/eller høre det samme – enten de har ansvaret for e-post, chat, SMS eller Facebook.

– Det holder med at kunden som tar kontakt forteller hva det dreier seg om én gang. Da skal alle vite det som trengs uansett hvilken kanal de jobber med. Og alle kan dermed også gi det nødvendige svaret, sier Jonassen.

Loggfører all kontakt mellom kunde og selskap

Systemet loggfører alle tidligere møter med den aktuelle kunden, og det kan på den måten bygges en kundeprofil. Og som alle vet; data og analyse er gull verdt for de som vil bli bedre.

– Mange selskaper aner ikke engang hvor mange som tar kontakt med dem. Mange bransjer går glipp av mye viten som igjen kan føre til konvertering og mer penger i kassa.

Omnicus-plattformen kan enkelt synkroniseres opp mot kundens CRM-system.

Den API-baserte tjenesten, som er oppe i den store skyen (SaaS), tar utgangspunkt i Google Cloud.

– Er den tilgjengelig, så er vi tilgjengelige, sier Jonassen.

– God lunsj hver eneste dag, sier duoen som holder til i lokalene til Spaces i Tollbugata i Oslo. Foto: Bjørn Skomakerstuen/Techforum.no

Da to tech-tenåringer møttes

Men la oss spole ganske mange år tilbake i tid.

Lenge før årtusenskiftet tok 13 år gamle Eivind Jonassen turen bort til Glenn Larsen som bodde i samme byggefelt på Lørenfallet i Sørum kommune i Akershus.

Jonassen hadde en PC som trengte å formateres, og Larsen hadde ry på seg for å være den råeste data-eksperten i området.

Åtte år gammel var han ifølge Jonassen allerede en kløpper på programmering.

– Siden har vi vel egentlig hengt sammen.

Rutinert ringrev innen telecom

Og på veien frem mot den spede starten for Omnicus i august 2016, rakk Jonassen som leder av IKT-avdelingen til entreprenørselskapet Telekompetanse, å vinne et anbud til 10 millioner kroner for en felles telefonløsning for Akershus fylkeskommune.

– Det var gøy. Det hadde jeg aldri gjort før, sier han.

Systemet brukes den dag i dag.

Jonassen har også fartstid fra Simcom, hvor han blant annet jobbet tett på telecom-storheter som Evry og TDC – som senere ble Telia.