Gründeren Henning Frettem gamblet stort – og vant

Foto: Bjørn Skomakerstuen/Techforum.no

IT-konsulenten og teknologen irriterte seg grønn over at norske nettbutikker ikke fikk kundeomtaler til å funke. Det løste han på sin egen måte.

Denne artikkelen er skrevet for Lipscore.

En idé, masse tid og penger, prøving, feiling, endringer, nedturer, lærdom, ny kunnskap, nye endringer – og til slutt en opptur som bare har vart og vart siden koden ble knekt.

Lipscore-gründer Henning Frettems historie skiller seg ikke nevneverdig fra andre gründer-historier. Men der enkelte bukker under, sto han løpet ut og trosset dårlige odds.

Som han selv sier:

– All fornuft tilsa at jeg skulle tatt livet av dette selskapet for flere år siden. Men fornuften kan ikke alltid få det siste ordet.

«All in» med gründer-drømmen

I september 2013, etter flere måneder med grubling, våkenetter og idémyldring sammen med sin bror om hvordan best få kunde- og produktomtaler til å fungere for nettbutikker, klinket han til og gikk «all in» med gründer-drømmen.

– Jeg var allerede godt etablert og gjorde det veldig bra som freelance IT-konsulent, men familiesituasjonen var ikke akkurat optimalisert for noen gründer-tilværelse. Jeg var gift og hadde tvillinger på halvannet år, og vi hadde for mindre enn seks måneder siden flyttet inn i et ubeboelig hus som jeg mer eller mindre var ansvarlig for å gjøre beboelig. For å si det litt forsiktig; det var ingen mangel på fritidsproblemer, sier Frettem.

14 måneder og over 800 000 kroner av egne midler senere var første versjon klar for lansering. Han sto fortsatt på egne ben – uten økonomisk drahjelp utenfra.

– Selvtilliten og troen på konseptet var skyhøy, så jeg dundret på helt alene. Og strategien var like enkel som den var genial; jeg gir bort programvaren gratis og lever av dataene som blir samlet inn.

Lenge og vente på lite

To måneder senere fikk han sin første kunde. Som avinstallerte etter bare noen få minutter.

All fornuft tilsa at jeg skulle tatt livet av dette selskapet for flere år siden. Men fornuften kan ikke alltid få det siste ordet.

Noen måneder senere fikk han sin første ordentlige kunde (som hadde mer enn 1000 ordrer i måneden) som lyn fra klar himmel, etter å ha klamret seg til en håndfull testkunder en stund.

– Kundene ga stjerner og reviews i hopetall. Tross mye motgang og frustrasjon hadde vi nå faktisk bevist at vi hadde laget et system som virket. Og til alt overmål virket det mye bedre enn så og si alle andre konkurrenter. Med egne, enkle og unike funksjoner var andelen av kunder som ga en tilbakemelding eventyrlig høy, sier Frettem, som legger til følgende:

– Ledestjernen i vår bransje, NASDAQ-noterte BazaarVoice, hadde den gangen en tilbakemeldingsrate på 2,8 prosent, mens vi hadde over 20 prosent.

Likevel; suksessen lot vente på seg.

En kursendring måtte til

Det ble tydelig for Frettem at både strategien med å dele kundeomtalene, og å gi bort programvaren gratis, var så feil som det kunne bli. En strategiendring var uunngåelig.

Kundene ville rett og slett ikke ha Lipscore-løsningen slik den fremsto da.

– Sommeren 2016 hadde vi endret prismodellen flere ganger, og hadde over 100 aktive kunder. Men så og si ingen av dem betalte. Jeg hadde brukt totalt nesten 1,5 millioner kroner av egne penger på selskapet. Men realiteten etter mer enn 1,5 års drift var brutal. Mindre enn 2000 kroner i månedlig omsetning, og mine spede, men tallrike forsøk på salg, ga tilnærmet null i resultat. Både konas og min tålmodighet var i ferd med å ta slutt.

Frettem skjønte at det måtte selges. Men som tung teknolog innså han at han ikke hadde de ferdighetene som måtte til for å selge nok.

En engel dukket opp

Så, nærmest ut av intet i slutten av august 2016, fikk Frettem en melding fra en tidligere kollega.

«Jeg har stor tro på det du driver med. Er du keen på en selger som jobber utelukkende på provisjon, eller? Jeg kan starte om litt over en måned».

Etter enda litt mer motgang deiset plutselig engelen Steinar Schjager ned i fanget på Frettem.

Steinar Schjager har blitt omtalt av Frettem som en engel. Sammen styrer de Lipscore-skuta med stødige tech-hender og gode salgs-gener. Foto: Bjørn Skomakerstuen/Techforum.no

Nesten samtidig kom også Ole Martin Evensmo, tidligere eier av nyhetsnettstedet eHandel.com og retailkonferanse-konseptet NXT, inn som deleier i selskapet og som nettverksbygger.

– To hendelser i løpet av samme uke som endret alt, sier Frettem fornøyd.

Siden har det egentlig bare gått støtt og stadig i riktig retning, med blant annet kunder som Telia, JapanPhoto, EnklereLiv, Merida, Jernia, Kid Interiør, Jean Paul, The Body Shop og Ice.net.

For å si det litt forsiktig; det var ingen mangel på fritidsproblemer.

Frisk og fin aksellerasjon

Sommeren 2018 spyttet akselleratoren Agera inn én million kroner i Lipscore, og ble med det den første virkelige store eksterne aktøren som fattet eierinteresse, og som ønsket å være med og utvikle kundeomtale-konseptet videre.

– Kundereisen Lipscore har skapt er ekstremt mye enklere enn hos konkurrentene BazaarVoice og TrustPilot, som selvsagt er gigantiske i forhold til oss. Men med færre klikk for å gi ratinger og reviews så går det hele mer friksjonsfritt for seg med oss, og vi har skapt en sømløs integrasjon for nettbutikkene som gjør det såre enkelt å bruke oss, sier Lipscore-gründeren.

Frettem er i dag godt fornøyd med at han ikke lot fornuften seire over gründer-genene sine da det stormet som verst.

Sammen med flere andre selskaper hoder Lipscore hus hos Agera som ligger vis-à-vis Nobelinstituttet i Oslo. Foto: Bjørn Skomakerstuen/Techforum.no