Lille Lipscore satte amerikansk gigant sjakk matt i kampen om Telias gunst

Sverre Schjager (t.v.) og Henning Frettem jobber målrettet og bevisst for at tech-barnet Lipscore skal vokse seg enda større og bedre. Duoen har konkretet planer om å etablere seg i Sverige, Finland og Nederland - forhåpentligvis på denne siden av sommeren. Foto: Bjørn Skomakerstuen/Techforum.no

Liten tue kan velte stort lass. Det er det norske martech-eventyret til Henning Frettem et godt bevis på.

Denne artikkelen er skrevet for Lipscore.

Alle butikkdrivere ønsker at kundene sine skal være fornøyde med både kjøp og service – eller hele kundereisen som det også kan kalles.

Og enda bedre er det om kundene viser dette med karakterer og omtaler – som en slags gjenytelse.

Gode ord kan være gull

God omtale kan være gull verdt for business.

Derfor er det flere selskaper à la Lipscore som tilbyr mulighetene for at nettbutikker kan få kundene til å legge igjen en rating og en kommentar til produktet de har sikret seg.

En omtale som gjerne blir plassert godt synlig i forhold til produktet det er snakk om, for på den måten å generere flere salg.

To av de største og mest kjente aktørene er BazaarVoice og danske TrustPilot.

Lipscore gjorde det enklest mulig

Det er her Lipscore har funnet plass. Og man kan trygt si at de lever etter Rema 1000-slagordet; det enkle er ofte det beste.

Enkelheten som Henning Frettem har skapt med Lipscore gjorde sitt til at telegiganten Telia sommeren 2018 takket nei til videre samarbeid med den amerikanske brukeromtale-giganten BazaarVoice.

De ville heller benytte seg av tjenestene til det lille, norske tech-selskapet som holder hus like ved Solli plass i Oslo.

Lipscore holder til i Agera-landskapet like ved Solli plass i Oslo. Foto: Bjørn Skomakerstuen/Techforum.no

Helt klart en stor seier og en fjong fjær i hatten til Frettem og makkeren Steinar Schjager.

– Det var kult og ganske så fett å sikre seg den avtalen, sier Frettem, som har kjempet seg opp og frem.

To år tidligere hadde han brukt nesten 1,5 millioner kroner av egne penger på selskapet. Realiteten etter mer enn halvannet års drift var brutal. Den månedlige omsetningen lå på mindre enn 2000 kroner.

Mindre styr – bedre resultater

I dag har de avtaler med flere store og kjente forretningsaktører.

– Enkelheten som betyr færre klikk og kortere «arbeidstid» for at kundene skal få sagt sin mening er suksessformelen, sier Frettem.

For der konkurrentene gjerne krever en del innsats av kundene før de kan sette karakter og gi en kommentar, så må de pløye gjennom en lang rekke punkter og fylle ut informasjon som i utgangspunktet allerede er godt kjent.

– En stund etter et kjøp sender vi, på vegne av et selskap, en e-post til kunden. I denne e-posten gis de mulighet til å karakterisere produktet med en til fem stjerner, samt at de kan legge igjen en kommentar. De behøver ikke en ekstra tur innom et nettsted, scrolling og utfylling av mer informasjon. Med vår løsning blir kundereisen enklere, raskere og mer sømløs, sier Frettem.

Slik virker det:

1). Kundene dine kjøper ett eller flere produkter eller tjenester som vanlig i din nettbutikk.

2). Lipscore sender kunden en brandet e-post med invitasjon til å omtale produktene eller tjenestene.

3). Kunden gir sin rating og skriver en omtale som publiseres på nettsiden din eller brukes internt.

Iskald suksess

– En rating er bra. En kommentar på toppen av det er enda bedre, sier Schjager.

Mer enn 20 prosent av kundene til selskapene som benytter seg av Lipscore gir en tilbakemelding på produktene de kjøper. Det regnes som bra.

Hele 48 prosent av kundene som kjøper noe hos Ice.net gir i dag en tilbakemelding via Lipscore.

– Det er helt vanvittig bra, sier Frettem, som nå tenker konkrete tanker om videre ekspansjon.

Foto: Bjørn Skomakerstuen/Techforum.no

Kaster blikket utaskjærs

Per i dag er Lipscore bare inne i det norske markedet.

Men de håper relativt snart å kunne etablere seg i Sverige, Finland og Nederland – forhåpentligvis på denne siden av sommeren.

– Vi søker derfor etter investorer for en internasjonal ekspansjon. Vi har det ferdige produktet som har vist seg å holde mål. Nå er det bare å få spredd det, sier Frettem.