Velkommen til Inevo – OMA-potetenes høyborg

Jonas Moe (t.v.) og Karl Philip Lund i Inevo. Foto: Bjørn Skomakerstuen/Techforum.no

Karl Philip Lund og Jonas Moe er to potente poteter som ser til at digitalbyrået Inevo fortsetter å vokse og blomstre i markedsførings-verdenen med OMA-konseptet sitt.

En potet kan brukes til mye og mangt, og er ofte redningen for et suksessfullt måltid der den dukker opp i en eller annen for eller konsistens.

Og det er sjelden man støter på en person som ikke setter pris på en god potet.

De er alle OMA-er

Hos Inevo, et digitalt byrå med fokus på markedsføring, teknologi og design, er alle ansatte såkalte OMA-er (Operativ Markedsassistent); eller en potet – som de selv ynder å kalle det.

En OMA er ikke redd for å stille de dumme spørsmålene

– En OMA er en markedssjef eller IT-sjefs problemløser knyttet til digital markedsføring, sier Karl Philip Lund, rådgiver og OMA, som også underviser digital markedsføring på Høyskolen Kristiania.

Han kan også skilte med digital erfaring fra blant annet Norwegian, Hurtigruten og nett-suksessen Blivakker.no.

Inspirert av Google

Inspirasjonen til OMA-konseptet er blant hentet fra Googles suksessrike Associate Product Manager Program (APM), hvor folk gjerne ble hentet rett fra skolen, drillet internt og etter kort tid sendt ut til kunder for å hjelpe og lære enda mer.

– En OMA er ikke redd for å stille de dumme spørsmålene. Det er ikke så rent sjelden at det er de litt dumme spørsmålene, som ikke riktig alle tør stille, som leder til en løsning. Det vi ser etter hos de vi ansetter er den riktige innstillingen og gutsen, at de lærer raskt og like raskt kan rykke ut til kundene og løse de problemene de har. Vi har hatt flere hos oss som bare etter noen få dager har sittet ansikt til ansikt med en kunde, sier Lund.

– Lærings-kombinasjonen av intern byrå-skolering sammen med erfaring og nærhet til problemet ute hos hver enkelt kunde er ganske enkelt genialt, sier Lund.

Trives som potet

Jonas Moe, som har bakgrunn fra blant annet Startsiden og Netthandelsgruppen, har de siste tre og et halvt årene jobbet hos Inevo.

I dag er han Head of Growth i byrået, og trives godt i rollen som OMA.

Jonas Moe. Foto: Bjørn Skomakerstuen/Techforum.no

– Kall oss gjerne en potet som kan litt om alt før vi rykker ut til en kunde og lærer enda mer, sier Moe.

OMA-opplæringen internt består av én måneds opplæring hvor elementer som SEO, Google Ads og analyse er tre av bærebjelkene.

Nærhet til kunden

Moe sier at en av styrkene deres er at veldig mye av tiden brukes i felt.

– Vi sitter sammen med kundene. Veldig ofte kan problemet som vi er kalt inn for å løse, vise seg å være feil problem. At det er andre ting som må tas hånd om før det opprinnelige problemet trenger å berøres. Enkelte ganger trenger ikke årsaken til at vi rykker ut å tas tak i det hele tatt. Effekten av at vi sitter tett på oppdragsgiveren er at vi etter hvert oppfattes som en del av selskapet vi jobber med og for. Både vi og de ansatte føler ikke at det er en ekstern, innleid konsulent som sitter der, sier Moe.

Inevo:

  • Inevo er et digitalt byrå med fokus på markedsføring, teknologi og design. Selskapet jobber mot det norske markedet med partnere i hele Norden.
  • Inevo er kort for «In Evolution». Navnet skal representere ett av byråets sterkeste verdier; nemlig at de alltid skal ligge foran resten av flokken.
  • Inevo foretrekker å jobbe med helheten hos sine kunder fremfor enkelt-tjenester. Det er dette de kaller kundereisen.