Digital opptur for Digital Opptur

Erik Storm er klar for å nå nye høyder med Digital Opptur. Foto: Bjørn Skomakerstuen/Techforum.no

Den erfarne byråmannen Erik Storm tok med seg mange års opp- og nedturer og skapte sitt eget markedsføringsunivers hvor bare oppturene skulle få leve videre.

Denne artikkelen er skrevet for Digital Opptur.

I april er det to år siden Erik Storm, etter flere år som byrå-ansatt og journalist i Stocklink, etablerte det digitale markedsføringsbyrået Digital Opptur.

En mangeårig drøm om å drive sitt eget, på sine egne premisser, var en realitet. Det han hadde sett blitt gjort feil gjennom årenes løp, skulle han se til at ikke gjentok seg i eget selskap.

Tre stikkord i hans verden: rådgivning, annonsering og analyse.

I praksis hjelper selskapet til med annonsering via Facebook, Google, Instagram og øvrige digitale kanaler, samt søkemotoroptimalisering, webanalyse og videomarkedsføring.

Opp og frem for flere

Han og de seks andre ansatte, som i fjor omsatte for drøyt fem millioner kroner og endte opp med et pent overskudd, kan det som skal til for at du og ditt blir sett i riktig kanal, til riktig tid og på riktig måte.

– Målet vårt er å gi de alle beste rådene og hjelpe kundene med å få ut budskapet sitt, annonsen sin, til de riktige menneskene til riktig tid, sier Storm om hvordan den datadrevne bedriften tenker.

Mister vi en kunde, blir det mindre bonus på alle ansatte. Dette bidrar ytterligere til en skjerpelse som gjelder hele veien i prosessen fra start til mål.

Han er også veldig bevisst på å ta godt vare på sine ansatte og la dem ta del i selskapets indre anliggender.

– Fleksibilitet er viktig for meg overfor de ansatte. Så lenge jobben blir gjort krever jeg ikke noe stemplingsur som viser når man kommer og går. Noen liker å starte tidlig, mens andre kanskje må innom både barnehage og skole før oppgavene kan løses, sier Storm, som selv er trebarnsfar og trolig faller inn i den siste kategorien.

– Vi er veldig transparente. Alle ansatte hos oss ser jevnlig hvor mye vi har tjent, kostnader og hva vi sitter igjen med. Det gjør det enklere å skjønne mulighetene når jeg kommer opp med nye ønsker, planer og strategier.

Ingen bindingstid skjerper sansene

Selskapet har heller ingen bindingstid til kundene de inngår avtaler med.

– Det skjerper oss og gjør at vi konstant må levere det beste. Det er også fint dersom kjemien mellom oss og en kunde ikke viser seg å fungere særlig bra. Da kan vi bare bryte av før det bærer galt av sted, sier Storm.

Han har også snudd litt opp-ned på bonussystemet i selskapet.

Hos Digital Opptur er det ingen bonusutbetaling ved et salg. Det er først når jobben er gjort, og kunden velger å bli værende hos dem, at en bonus utbetales og deles på alle.

– Mister vi en kunde, blir det mindre bonus på alle ansatte. Dette bidrar ytterligere til en skjerpelse som gjelder hele veien i prosessen fra start til mål.

Vil mye, mye mer

Storm og Digital Opptur er klar for videre vekst. Han sier de sikter mot flere oppturer, enten i samarbeid med andre – eller ved å slå seg sammen med andre.

Og selvsagt gjennom egen vekst.

– Så langt har 2019 startet klart bedre enn året før.

Funfact: Digital Opptur tilbyr tøfler til alle ansatte.